Ένα από τα μεγαλύτερα ερωτήματα που απασχολεί διαχρονικά την Ανθρωπότητα είναι η ύπαρξη του Θεού.
Το ζήτημα έχει δύο πτυχές, τη θεολογική και τη φιλοσοφική, η πρώτη δε μ' ενδιαφέρει, επομένως η τοποθέτηση είναι αμιγώς φιλοσοφική.
Το κυρίως ερώτημα θεωρώ πως δεν είναι το ''υπάρχει Θεός;'', αλλά ''τι σημαίνει να υπάρχει Θεός;''.
Πιο αναλυτικά, το ερώτημα είναι το εξής. Τι σημαίνει η έννοια της ύπαρξης για μια οντότητα που εξ ορισμού είναι πάνω από την έννοια αυτή, εφ' όσον είναι δημιουργός όχι μόνο όσων υπάρχουν, αλλά και της ύπαρξης της ίδιας.
Πόσο νόημα έχει να αναρωτιόμαστε αν υπάρχει ή όχι, όταν δεν είναι ξεκάθαρο τι θα σήμαινε για το ον αυτό η ύπαρξη. Υπάρχουν δύο περιπτώσεις, εάν υπάγεται στην κλασσική έννοια της ύπαρξης, τότε έχει δημιουργό (γενεσιουργό αιτία), με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Εάν δεν υπάγεται, τότε δεν έχει νόημα το ερώτημα έως ότου διασαφηνιστεί τι σημαίνει να ''υπάρχει'' (τα εισαγωγικά είναι καθώς το ρήμα αυτό δεν είναι κατάλληλο με την καθιερωμένη του έννοια).
Το ζήτημα έχει δύο πτυχές, τη θεολογική και τη φιλοσοφική, η πρώτη δε μ' ενδιαφέρει, επομένως η τοποθέτηση είναι αμιγώς φιλοσοφική.
Το κυρίως ερώτημα θεωρώ πως δεν είναι το ''υπάρχει Θεός;'', αλλά ''τι σημαίνει να υπάρχει Θεός;''.
Πιο αναλυτικά, το ερώτημα είναι το εξής. Τι σημαίνει η έννοια της ύπαρξης για μια οντότητα που εξ ορισμού είναι πάνω από την έννοια αυτή, εφ' όσον είναι δημιουργός όχι μόνο όσων υπάρχουν, αλλά και της ύπαρξης της ίδιας.
Πόσο νόημα έχει να αναρωτιόμαστε αν υπάρχει ή όχι, όταν δεν είναι ξεκάθαρο τι θα σήμαινε για το ον αυτό η ύπαρξη. Υπάρχουν δύο περιπτώσεις, εάν υπάγεται στην κλασσική έννοια της ύπαρξης, τότε έχει δημιουργό (γενεσιουργό αιτία), με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Εάν δεν υπάγεται, τότε δεν έχει νόημα το ερώτημα έως ότου διασαφηνιστεί τι σημαίνει να ''υπάρχει'' (τα εισαγωγικά είναι καθώς το ρήμα αυτό δεν είναι κατάλληλο με την καθιερωμένη του έννοια).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου