Όλοι είμαστε εξοικειωμένοι με την έννοια του femme fatale μέσα από κινηματογραφικά, θεατρικά και λογοτεχνικά πρότυπα, αλλά ενίοτε και μέσα από την ίδια τη ζωή.
Ο όρος μεταφράζεται ως ''θανάσιμη γυναίκα'', ο οποίος αποδίδεται μεταφορικώς, και αναφέρεται κυρίως σε καλλονές άκρως γοητευτικές οι οποίες χρησιμοποιούν αυτή τη γοητεία και επίδραση της στους άλλους ούτως ώστε να αποσπάσουν αυτό που θέλουν. Ως άνθρωποι είναι ιδιαίτερα χειριστικοί με τους άλλους και δε δείχνουν ιδιαίτερα ίχνη συναισθημάτων, παρά μόνο προσποιητών εάν το επιβάλουν οι ανάγκες.
Στον αντίποδα υπάρχει και η έννοια του femme vitale. Ο όρος αυτός ως αντίθετο της ''θανάσιμης γυναίκας'', θα μπορούσε να αποδοθεί (με λίγη ελευθερία έκφρασης) ως η ''ζωογόνος/ζωοδότης γυναίκα''.
Το χαρακτηριστικό της πρώτης κατηγορίας είναι ότι στοχεύει κυρίως, μέσω της γοητείας που ασκεί, να κεντρίσει τις επιθυμίες του άλλου, τις πιο επιφανειακές από αυτές, συνεπώς η έννοια του βάθους δεν είναι απαραίτητη (δίχως να αποκλείεται η ύπαρξη του) και μια διαφορά που από μόνη της κάνει τη διαφορά, είναι ότι υπάρχει αυτοσκοπός σε όλη αυτή τη μορφή συμπεριφοράς.
Στη δεύτερη κατηγορία δεν υπάρχει κάποιος αυτοσκοπός, κάτι που αποτελεί μια θεμελιώδη διαφορά από μόνο του και διαφοροποιεί το όλο πλαίσιο και πεδίο ύπαρξης και δράσης.
Το όλο ''δίπολο'' ως νοητικό σχήμα μπορεί να παρασταθεί με το δίπολο της εξωστρέφειας και του πόλου έλξης. Φαινομενικά και οι δύο ιδιότητες έχουν παρόμοια δράση, λειτουργούν ως στοιχεία προσέγγισης, αλλά θεμελιακά είναι διαφορετικά.
Γυναίκες της κατηγορίας femme fatale αναγνωρίζονται εύκολα, η μόνη αίσθηση την οποία κεντρίζουν είναι η όραση, επομένως μιλάμε μονοδιάστατες οντότητες. Οι femme vitale είναι πολυδιάστατες οντότητες ως προσωπικότητες, συνεπώς δεν είναι εύκολα ανιχνεύσιμες, καθώς δεν υπάρχει απαραίτητα κάποια αίσθηση με την οποία θα τις αναγνωρίσουμε εύκολα. Είναι η νόηση αυτή που μας κεντρίζουν και για αυτήν λειτουργούν ως ένας πόλος έλξης και όχι ως κάτι εξωστρεφές που την αγγίζει. Αναγκαίο στοιχείο για να την αναγνώριση μιας γυναίκας της δεύτερης κατηγορίας είναι η κατανόηση, διότι βλέπουμε μόνο ότι καταλαβαίνουμε, αλλιώς το κοιτάζουμε μόνο.
Χαρακτηριστικά της δεύτερης κατηγορίας είναι ότι δεν γοητεύουν μονάχα, αλλά υπεργοητεύουν, έχουν έντονο το στοιχείο της εμπάθειας, της ευφυΐας και μιας πηγαίας χάρης και ευγένειας που ντύνει όλο τους το είναι. Με όλα αυτά συνθέτουν ένα πλέγμα ανθρωπιάς και η ύπαρξη τους στη ζωή οποιουδήποτε ανθρώπου μόνο θετική επίδραση μπορεί να έχει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου